Nemzetközi waggonkölcsönző r.-t.

Nemzetközi waggonkölcsönző r.-t.

Az Általános Waggonkölcsönző Rt. sikere folytán a tulajdonosok és a menedzsment egy új, nemzetközi profilú céget is létrehozott 1882-ben, ez lett a Nemzetközi Waggonkölcsönző Rt. Székhelye nem a Hold utca 10. alatt volt ugyan, mint az Általánosé, hanem a Hold utca 8. alatt, de mint majd látni fogjuk, a vezetőségben szoros együttműködések voltak, egy-egy szakember egyszer ennél, másszor a másik vagy épp mindkét cégben tevékenyen jelen volt. Hasonlóan az elődvállalathoz, a Nemzetközi Rt. is vasúti kocsikkal, azok alkatrészeivel üzletelt, ezeket vásárolta, értékesítette és természetesen a nemzetközi áruszállítás részére kölcsönözte is.

szabolcsi Polyák Béla címereA társaságot 1882-ben 1 600 000 forinttal alapították, melyet az évtized végén 1 400 000 forintra szállítottak le, a cég mögött pedig a Pesti Magyar Kereskedelmi Bank állt. A vezetőséget tekintve ekkor az elnöki széket Hieronymi Károly, az alelnökit Jálics Kálmán foglalhatta el. Az igazgatóság tagjai pedig bánréti Fuchs Miksa lovag, ifj. Luczenbacher Pál, lovag Ostheim Albert cs. és kir. kormánytanácsos, Plufsich Frigyes, Rósa Lajos, Weinberger Izidor voltak. A felügyelőbizottságot Ivánka Imre, Brüll Ármin, Fackh Károly, és Vicomte de Maistre Arthur cs. és kir. kormánytanácsos foglalta el. A társaság titkára Hartenstein Zsigmond, főtisztviselője Hellinger Henrik lett. Az alapítás körülményeiről az 1883-as üzleti jelentés tudósít minket: „a német vasútegylethez tartozó összes vasutak csekély kocsikészlete bírt többeket arra, hogy társulatot alakítsanak vasúti vagyonok megszerzésére és bérbeadására”. A társaság eszközparkja ekkor az alábbiakból állt:

  • 600 magyar szabvány szerint épült vasúti kocsi,
  • 300 német szabvány szerint épült vasúti kocsi,

melyek álltak:

  • 700 fedett teherszállító kocsiból,
  • 100 nyitott teherszállító kocsiból,
  • 110 petróleumszállító kocsiból.

A 910 kocsiból 180 dörzsfékkel volt ellátva, és ezen eszközök teljes beszerzési értéke 1 633 620 forintot, vagyis lényegében a teljes alaptőkét igénybe vette.

A cégvezetés többször módosult a fennállás alatt, de csak kisebb mértékben. Például az elnöki széket 1885-ben Jálics Kálmán, az alelnökit kunhalmi Rósa Lajos foglalhatta el, míg 1887-ben Rósa Lajos lett az elnök, 1895-ben pedig Lánczy Leó, alelnöke pedig szabolcsi Polyák Béla.

A cég jókor, jó üzletbe kezdett, hiszen innentől egy stabil, kiszámítható üzlet jeleit láthatjuk. A cég nyeresége 1900-ig 36 000 – 306 000 Frt, 1901–1905 között pedig 220 000 és 709 000 K között mozgott. Végül a társaság 1905-ben (hasonlóan az Általános Waggonkölcsönzőhöz) beolvadt a Magyar Helyiérdekű Vasutak Rt-be.

A vállalat(ok) jelentőségére jó példa, hogy többen is nemesi rangot vagy királyi tanácsosi tisztséget kaptak a cégen belül betöltött érdemeik elismeréseként. Így Hartenstein Zsigmond 1895. december 27-én királyi tanácsosi címet; Polyák Béla szabolcsi előnévvel magyar nemességet 1895. augusztus 4-én; Horváth Zsigmond pándi előnévvel magyar nemességet 1907. július 26-án.

pándi Horváth Zsigmond címere

 

Alapítás ideje: 1882

Megszűnés ideje: 1905

Alapítók: 1905

Kibocsátott értékpapírok:

Nemzetközi waggonkölcsönző r.-t.

Meghatározó vezetők:

1883

Hieronymi Károly

1884-1887

Jálics Kálmán

1888-1890

kunhalmi Rósa Lajos

1891-1905

Lánczy Leó

Főtevékenység: vasúti vagonkölcsönzés

Fő termékek nincsenek beállítva

Székhelyek nincsenek beállítva

Telephelyek nincsenek beállítva

Fő mérföldkövek nincsenek beállítva

Szerző: Dr. Pelles Márton

Alapítás ideje: 1882

Alapítók: 1905

Meghatározó vezetők:

1883

Hieronymi Károly

1884-1887

Jálics Kálmán

1888-1890

kunhalmi Rósa Lajos

1891-1905

Lánczy Leó

Főtevékenység: vasúti vagonkölcsönzés

Fő termékek nincsenek beállítva

Székhelyek nincsenek beállítva

Telephelyek nincsenek beállítva

Fő mérföldkövek nincsenek beállítva

Szerző: Dr. Pelles Márton

Nemzetközi waggonkölcsönző r.-t.

Az Általános Waggonkölcsönző Rt. sikere folytán a tulajdonosok és a menedzsment egy új, nemzetközi profilú céget is létrehozott 1882-ben, ez lett a Nemzetközi Waggonkölcsönző Rt. Székhelye nem a Hold utca 10. alatt volt ugyan, mint az Általánosé, hanem a Hold utca 8. alatt, de mint majd látni fogjuk, a vezetőségben szoros együttműködések voltak, egy-egy szakember egyszer ennél, másszor a másik vagy épp mindkét cégben tevékenyen jelen volt. Hasonlóan az elődvállalathoz, a Nemzetközi Rt. is vasúti kocsikkal, azok alkatrészeivel üzletelt, ezeket vásárolta, értékesítette és természetesen a nemzetközi áruszállítás részére kölcsönözte is.

szabolcsi Polyák Béla címereA társaságot 1882-ben 1 600 000 forinttal alapították, melyet az évtized végén 1 400 000 forintra szállítottak le, a cég mögött pedig a Pesti Magyar Kereskedelmi Bank állt. A vezetőséget tekintve ekkor az elnöki széket Hieronymi Károly, az alelnökit Jálics Kálmán foglalhatta el. Az igazgatóság tagjai pedig bánréti Fuchs Miksa lovag, ifj. Luczenbacher Pál, lovag Ostheim Albert cs. és kir. kormánytanácsos, Plufsich Frigyes, Rósa Lajos, Weinberger Izidor voltak. A felügyelőbizottságot Ivánka Imre, Brüll Ármin, Fackh Károly, és Vicomte de Maistre Arthur cs. és kir. kormánytanácsos foglalta el. A társaság titkára Hartenstein Zsigmond, főtisztviselője Hellinger Henrik lett. Az alapítás körülményeiről az 1883-as üzleti jelentés tudósít minket: „a német vasútegylethez tartozó összes vasutak csekély kocsikészlete bírt többeket arra, hogy társulatot alakítsanak vasúti vagyonok megszerzésére és bérbeadására”. A társaság eszközparkja ekkor az alábbiakból állt:

  • 600 magyar szabvány szerint épült vasúti kocsi,
  • 300 német szabvány szerint épült vasúti kocsi,

melyek álltak:

  • 700 fedett teherszállító kocsiból,
  • 100 nyitott teherszállító kocsiból,
  • 110 petróleumszállító kocsiból.

A 910 kocsiból 180 dörzsfékkel volt ellátva, és ezen eszközök teljes beszerzési értéke 1 633 620 forintot, vagyis lényegében a teljes alaptőkét igénybe vette.

A cégvezetés többször módosult a fennállás alatt, de csak kisebb mértékben. Például az elnöki széket 1885-ben Jálics Kálmán, az alelnökit kunhalmi Rósa Lajos foglalhatta el, míg 1887-ben Rósa Lajos lett az elnök, 1895-ben pedig Lánczy Leó, alelnöke pedig szabolcsi Polyák Béla.

A cég jókor, jó üzletbe kezdett, hiszen innentől egy stabil, kiszámítható üzlet jeleit láthatjuk. A cég nyeresége 1900-ig 36 000 – 306 000 Frt, 1901–1905 között pedig 220 000 és 709 000 K között mozgott. Végül a társaság 1905-ben (hasonlóan az Általános Waggonkölcsönzőhöz) beolvadt a Magyar Helyiérdekű Vasutak Rt-be.

A vállalat(ok) jelentőségére jó példa, hogy többen is nemesi rangot vagy királyi tanácsosi tisztséget kaptak a cégen belül betöltött érdemeik elismeréseként. Így Hartenstein Zsigmond 1895. december 27-én királyi tanácsosi címet; Polyák Béla szabolcsi előnévvel magyar nemességet 1895. augusztus 4-én; Horváth Zsigmond pándi előnévvel magyar nemességet 1907. július 26-án.

pándi Horváth Zsigmond címere