Magyar ruggyantaárúgyár részv.-társ.

Magyar ruggyantaárúgyár részv.-társ.

A kiegyezés által lehetővé tett hazai iparfejlődés egyik fontos állomása a magyarországi gumigyártás megalapozása volt. A korábban szinte teljesen hiányzó iparág pótlása céljából jött létre 1882-ben Schottola Ernő cége a Kerepesti úti gyártelepen, amely akkoriban csak öt-hat kisebb barakkból és téglaépületből állt. Ennek jogutódjaként a Magyar Ruggyantaárúgyár Részvénytársaság 1891-ben került megalapításra a Wiener Bankverein (WBV) által. Már az első években készítettek ún. continental pneumatic termékeket, műszaki cikkeket, labdákat, játékokat és kocsikerék-talpat. Exportáltak többek között Ausztriába, Svájcba, a Balkánra, Németországba, Olaszországba, illetve a gyarmatokra is.

Működésének első évtizede után a gyár termékei már jelentős felvevőpiaccal rendelkeztek. A sikeres fejlődésnek köszönhetően a vállalat 1903-ban részese volt a felszámolás alá került Oesterreichische Actiengesellschaft für Gummi-industrie oberwaltersdorfi gyárának megvételében. Ezen kívül 1906-ban részesedést vállaltak a Wien-Traiskirchener Gummiwaarenfabrik, Josef Miskolczy & Co elnevezésű cégben és azt korlátolt felelősségű társasággá alakították át. A vállalat helyzetét az 1908-ban kezdődő nyersgumi-piacon bekövetkező áremelkedések sem befolyásolták döntő mértékben. 1908-ban alapították meg a párizsi Société Française de Joints et de Caoutchouc nevű vállalatot. 1909-ben a Palma-Kaucsuk Részvénytársaságot Budapesten és a Palma Kautschuk Gesellschaft m. b. H. vállalatot Bécsben.

A század első évtizedének végén, 1910-ben komoly hiány jelentkezett a nyersgumi-piacon. A vállalat a nyersanyagárban bekövetkező emelkedés problémáját úgy oldotta meg, hogy a fogyasztókra terhelés helyett a termékek egy részét árun alul adta el. Ennélfogva azonban szükségessé vált a gyár kibővítése. A cég osztrák vállalata, a Semperit-Gummswerke Gesellschaft m. b. H. Wient Traiskirchen létrehozta a Semperit elnevezésű automobilpneumatik márkát, amely jelentős hírnévre tett szert. 1911-ben részesedése volt a bécsi Oesterreichisch-Amerikanische Gummifabrik A.-G., a párizsi Société Française de Joints et de Caoutchouc, a budapesti Palma Kaucsuk Részvénytársaság, a bécsi Palma Kautschuk Gesellschaft m. b. H., a pozsonyi Első Magyar Fémtömlőgyár Részvénytársaság, illetve az aradi Magyar Daimler Automobil és Garage Részvénytársaság Magyar Automobil Részvénytársaság Westinghouse-rendszer elnevezésű vállalatokban. A Palma-Kaucsuk Részvénytársaságot a cég a Palma-kaucsuk-cipősarok előállítása érdekében alapította meg, míg a Magyar Daimler Automobil és Garage Részvénytársaság, Magyar Automobil Részvénytársaság Westinghouse-rendszer a Magyarországon ekkoriban még csak elterjedőben lévő automobilipar megalapozása érdekében került megalapításra.

Érdekeltségeiket 1913-ra újabb vállalatokkal tudták bővíteni: ebben az évben csatlakozott a listához a budapesti Tauril Pneumatik Részvénytársaság és a bécsi Tauril Pneumatik Gesellschaft m. b. H., a Tauril pneumatikok és tömörgumi abroncsok eladásának céljára. Az aradi Marta Magyar Automobil vállalatnál lévő részesedését 1915-ben a Benz & Die Rheinische Automobil- und Motorenfabrik A.-G. mannheimi cégnek eladta, 1918-ban pedig megszüntette érdekeltségét a pozsonyi Első Magyar Fémtömlőgyár Részvénytársaságban is. A társaság alapítása volt még a Budapesti Automobil Közlekedési Részvénytársaságot is. 1916-ban a Bárdi József automobil Részvénytársaság részvényeinek nagy részét megszerezte, így ezzel a társasággal is érdekközösségbe került. Ennek köszönhetően 1918-ra gyártmányaihoz a már említettek mellett a Tauril pneumatikok, Tauril tömör gumiabroncsok, Tauril tömítőanyag, illetve Palma kaucsukcipősarkak is felsorakoztak.

Az 1920-as években a gyár már az „egész világra” exportálta termékeit, amelyek igen keresettek voltak. Emiatt bár az 1930-as évek elején a nagy gazdasági világválság némileg visszavetette működését, abból viszonylag hamar kilábalt. 1932. december 27-én magába olvasztotta a dr. Dorogi és tsa gumigyár Részvénytársaságot.

Az 1930-as évekre bővíteni tudta forgalmazott termékeinek körét (műszaki lágy és keménygumi áruk, Tauril magasnyomású tömítőlemezek, szállítóhevederek, Emergé gumiszíjak, Cordatic autó-, óriás- és motorkerékpárpneumatikok, Tauril Elastic tömörabroncsok, Emergé kerékpárpneumatikok, Emergé és Dorco játékáruk és labdák, Palmacipősarok, PalmaOlima tartóstalp, Emergé gumipadló, Dorco tennisz-, torna-és népcipők, Dorco fürdősapka, fürdőcipő, fürdőöv és fürdőtáska, Emergé gumibőröndáruk, Emergé Laticel párnázások és szivacsáruk, Emergé Hablok formázott kárpitozási anyagok, Dorco Pol eső-, hó- és sárcipők, Emergé lábápolási cikkek).

A Magyar Ruggyantaárúgyár Részvénytársaság a két háború közötti Magyarországon az egyik legjelentősebb gumigyár volt. Az 1938-ban a gumiiparban foglalkoztatott 2 800 főnek 80%-a itt dolgozott.

A második világháború után, 1951-ben a Ruggyantagyár üzemeit is államosították, de az a szocialista korszakban is tovább működött.


Gerő Ernő és Bán Antal látogatása a Ruggyantagyárban (1946)

1963-ban jött létre az Országos Gumiipari Vállalat, miután más vállalatokkal egyesítették. 1973-tól a Taurus Gumiipari Vállalat nevet viselte, amely 2014-ben szüntette be gyártási tevékenységét, majd 2017–2018-ban az épületek zömét elbontották.

Források

Nagy Magyar Compass 1891–1944.

Sajtóanyagok 1891–1944.

Alapítás ideje: 1891

Megszűnés ideje nincs beállítva

Alapítók: Wiener Bankverein (WBV)

Meghatározó vezetők:

1892–1910

Emich Gusztáv

1911–1936

Marcus Hugó

1937–1946

Walko Lajos

Főtevékenység nincs beállítva

Fő termékek:

műszaki lágy és keménygumi áruk, Tauril magasnyomású tömítőlemezek, szállítóhevederek, Emergé gumiszíjak, Cordatic autó-, óriás- és motorkerékpárpneumatikok, Tauril Elastic tömörabroncsok, Emergé kerékpárpneumatikok, Emergé és Dorco játékáruk és labdák, Palmacipősarok, PalmaOlima tartóstalp, Emergé gumipadló, Dorco tennisz-, torna-és népcipők, Dorco fürdősapka, fürdőcipő, fürdőöv és fürdőtáska, Emergé gumibőröndáruk, Emergé Laticel párnázások és szivacsáruk, Emergé Hablok formázott kárpitozási anyagok, Dorco Pol eső-, hó- és sárcipők, Emergé lábápolási cikkek

Székhelyek nincsenek beállítva

Telephelyek nincsenek beállítva

Fő mérföldkövek nincsenek beállítva

Szerző: Szabó Róbert

Alapítás ideje: 1891

Alapítók: Wiener Bankverein (WBV)

Meghatározó vezetők:

1892–1910

Emich Gusztáv

1911–1936

Marcus Hugó

1937–1946

Walko Lajos

Főtevékenység nincs beállítva

Fő termékek:

műszaki lágy és keménygumi áruk, Tauril magasnyomású tömítőlemezek, szállítóhevederek, Emergé gumiszíjak, Cordatic autó-, óriás- és motorkerékpárpneumatikok, Tauril Elastic tömörabroncsok, Emergé kerékpárpneumatikok, Emergé és Dorco játékáruk és labdák, Palmacipősarok, PalmaOlima tartóstalp, Emergé gumipadló, Dorco tennisz-, torna-és népcipők, Dorco fürdősapka, fürdőcipő, fürdőöv és fürdőtáska, Emergé gumibőröndáruk, Emergé Laticel párnázások és szivacsáruk, Emergé Hablok formázott kárpitozási anyagok, Dorco Pol eső-, hó- és sárcipők, Emergé lábápolási cikkek

Székhelyek nincsenek beállítva

Telephelyek nincsenek beállítva

Fő mérföldkövek nincsenek beállítva

Szerző: Szabó Róbert

Magyar ruggyantaárúgyár részv.-társ.

A kiegyezés által lehetővé tett hazai iparfejlődés egyik fontos állomása a magyarországi gumigyártás megalapozása volt. A korábban szinte teljesen hiányzó iparág pótlása céljából jött létre 1882-ben Schottola Ernő cége a Kerepesti úti gyártelepen, amely akkoriban csak öt-hat kisebb barakkból és téglaépületből állt. Ennek jogutódjaként a Magyar Ruggyantaárúgyár Részvénytársaság 1891-ben került megalapításra a Wiener Bankverein (WBV) által. Már az első években készítettek ún. continental pneumatic termékeket, műszaki cikkeket, labdákat, játékokat és kocsikerék-talpat. Exportáltak többek között Ausztriába, Svájcba, a Balkánra, Németországba, Olaszországba, illetve a gyarmatokra is.

Működésének első évtizede után a gyár termékei már jelentős felvevőpiaccal rendelkeztek. A sikeres fejlődésnek köszönhetően a vállalat 1903-ban részese volt a felszámolás alá került Oesterreichische Actiengesellschaft für Gummi-industrie oberwaltersdorfi gyárának megvételében. Ezen kívül 1906-ban részesedést vállaltak a Wien-Traiskirchener Gummiwaarenfabrik, Josef Miskolczy & Co elnevezésű cégben és azt korlátolt felelősségű társasággá alakították át. A vállalat helyzetét az 1908-ban kezdődő nyersgumi-piacon bekövetkező áremelkedések sem befolyásolták döntő mértékben. 1908-ban alapították meg a párizsi Société Française de Joints et de Caoutchouc nevű vállalatot. 1909-ben a Palma-Kaucsuk Részvénytársaságot Budapesten és a Palma Kautschuk Gesellschaft m. b. H. vállalatot Bécsben.

A század első évtizedének végén, 1910-ben komoly hiány jelentkezett a nyersgumi-piacon. A vállalat a nyersanyagárban bekövetkező emelkedés problémáját úgy oldotta meg, hogy a fogyasztókra terhelés helyett a termékek egy részét árun alul adta el. Ennélfogva azonban szükségessé vált a gyár kibővítése. A cég osztrák vállalata, a Semperit-Gummswerke Gesellschaft m. b. H. Wient Traiskirchen létrehozta a Semperit elnevezésű automobilpneumatik márkát, amely jelentős hírnévre tett szert. 1911-ben részesedése volt a bécsi Oesterreichisch-Amerikanische Gummifabrik A.-G., a párizsi Société Française de Joints et de Caoutchouc, a budapesti Palma Kaucsuk Részvénytársaság, a bécsi Palma Kautschuk Gesellschaft m. b. H., a pozsonyi Első Magyar Fémtömlőgyár Részvénytársaság, illetve az aradi Magyar Daimler Automobil és Garage Részvénytársaság Magyar Automobil Részvénytársaság Westinghouse-rendszer elnevezésű vállalatokban. A Palma-Kaucsuk Részvénytársaságot a cég a Palma-kaucsuk-cipősarok előállítása érdekében alapította meg, míg a Magyar Daimler Automobil és Garage Részvénytársaság, Magyar Automobil Részvénytársaság Westinghouse-rendszer a Magyarországon ekkoriban még csak elterjedőben lévő automobilipar megalapozása érdekében került megalapításra.

Érdekeltségeiket 1913-ra újabb vállalatokkal tudták bővíteni: ebben az évben csatlakozott a listához a budapesti Tauril Pneumatik Részvénytársaság és a bécsi Tauril Pneumatik Gesellschaft m. b. H., a Tauril pneumatikok és tömörgumi abroncsok eladásának céljára. Az aradi Marta Magyar Automobil vállalatnál lévő részesedését 1915-ben a Benz & Die Rheinische Automobil- und Motorenfabrik A.-G. mannheimi cégnek eladta, 1918-ban pedig megszüntette érdekeltségét a pozsonyi Első Magyar Fémtömlőgyár Részvénytársaságban is. A társaság alapítása volt még a Budapesti Automobil Közlekedési Részvénytársaságot is. 1916-ban a Bárdi József automobil Részvénytársaság részvényeinek nagy részét megszerezte, így ezzel a társasággal is érdekközösségbe került. Ennek köszönhetően 1918-ra gyártmányaihoz a már említettek mellett a Tauril pneumatikok, Tauril tömör gumiabroncsok, Tauril tömítőanyag, illetve Palma kaucsukcipősarkak is felsorakoztak.

Az 1920-as években a gyár már az „egész világra” exportálta termékeit, amelyek igen keresettek voltak. Emiatt bár az 1930-as évek elején a nagy gazdasági világválság némileg visszavetette működését, abból viszonylag hamar kilábalt. 1932. december 27-én magába olvasztotta a dr. Dorogi és tsa gumigyár Részvénytársaságot.

Az 1930-as évekre bővíteni tudta forgalmazott termékeinek körét (műszaki lágy és keménygumi áruk, Tauril magasnyomású tömítőlemezek, szállítóhevederek, Emergé gumiszíjak, Cordatic autó-, óriás- és motorkerékpárpneumatikok, Tauril Elastic tömörabroncsok, Emergé kerékpárpneumatikok, Emergé és Dorco játékáruk és labdák, Palmacipősarok, PalmaOlima tartóstalp, Emergé gumipadló, Dorco tennisz-, torna-és népcipők, Dorco fürdősapka, fürdőcipő, fürdőöv és fürdőtáska, Emergé gumibőröndáruk, Emergé Laticel párnázások és szivacsáruk, Emergé Hablok formázott kárpitozási anyagok, Dorco Pol eső-, hó- és sárcipők, Emergé lábápolási cikkek).

A Magyar Ruggyantaárúgyár Részvénytársaság a két háború közötti Magyarországon az egyik legjelentősebb gumigyár volt. Az 1938-ban a gumiiparban foglalkoztatott 2 800 főnek 80%-a itt dolgozott.

A második világháború után, 1951-ben a Ruggyantagyár üzemeit is államosították, de az a szocialista korszakban is tovább működött.


Gerő Ernő és Bán Antal látogatása a Ruggyantagyárban (1946)

1963-ban jött létre az Országos Gumiipari Vállalat, miután más vállalatokkal egyesítették. 1973-tól a Taurus Gumiipari Vállalat nevet viselte, amely 2014-ben szüntette be gyártási tevékenységét, majd 2017–2018-ban az épületek zömét elbontották.

Források

Nagy Magyar Compass 1891–1944.

Sajtóanyagok 1891–1944.