Újabb közlekedési vállalatok történetével bővült a Tőzsdemúzeum

A Tőzsdemúzeum állandó szerzője, Domonkos Csaba folytatta a közlekedési vállalatok történetének kidolgozását.

A közlekedési vállalatok közül a vasutak alapítása 1860-70 között zajlott. A legnagyobb vasúti vállalatok császár és királyi vállalatok voltak. Finanszírozásuk jellemzően kamatozó részvények kibocsátásával történt meg. Annak érdekében, hogy a kamatokat a cégek fizetni tudják, az állam bizonyos összegek fizetését garantálta. Mivel a megépült vasutak még ezzel sem tudták kigazdálkodni a kamatokat, a vasúttársaságokat szétbontották a magyar és osztrák vonalra és az 1880-as évek végén a két állam államosította, és a magyar vonalak a MÁV kezelésébe kerültek.

Több a vasutakat kiszolgáló cég papírja is tőzsdén forgott, ezek jellemzően tehervagonokat adtak bérbe. Azok közül most az alábbi történetét olvashatjuk el:

A budapesti lóvasúti közlekedés domináns cége évtizedeken át a Jellenik Mór, majd fia, Jellinek Henrik nevével fémjelzett Budapesti Közúti Vaspálya Társaság volt. A villamos áram megjelenésével jelent meg versenytársa, a Balázs Mór vezetté Budapesti Villamos Városi Vasút, amelynek a Kisföldalatti létrehozását is köszönhetjük. Ennek történetéről, valamint az újpesti vonalakról olvashatunk mostantól részletesebben is: